Hüvasti, vana blogi!


Olen kolinud. Uus aadress on http://fideelia.blogspot.com
Rubriigid: Arvutid ja Internet | 2 kommentaari

Saatuslik naine


Täna õhtul otsustasin minna I.P poole. Eile oli ta mind Skype’s moosinud, et tule siia, mul on uus rõdu. Joome veini ja vaatame loojangut. Kuidas saaksin ära öelda? I.P on mu vana sõber. Niisiis helistasin talle kella poole seitsme ajal õhtul ja ütlesin, et hakkan tulema. I.P-s tekkis kohe rõõmus elevus: „Ma olen üsna paljas. Ega ma ei pea riidesse panema? Ma panen ainult kikilipsu! Nii tore, et sa tuled!“

 

Kavatsesin enne Selverist läbi minna. Ilm oli kuum ning tuuleiilgi ei puhunud. Juba koduuksel vaatasin, et suur tume pilv liigub ühemõtteliselt pea kohale. Lootsin, et läheb mööda või saab olema nõrk sadu, mis täitsa ära oleks kulunud, sest ilm oligi liiga kuum, üle 30 kraadi! Hommikust saadik oli linna kohal mingi sudu moodi ollus rippunud. Venemaa metsapõlengute suits vist. Hüppasin ratta selga ning järgmisel hetkel läks pimedaks, tuul hakkas vinguma ning ma ei pidanud pedaale sõkkumagi vaid kulgesin tormituules edasi. Tuul keerutas üles kõike, mis ripakil: kastid, kilekotid ja isegi mõned raskemad esemed lendasid katuste kohal ja kukkusid kolinal sinna, kuhu juhtus. Olin vahepeal Selveri ette jõudnud ning et ma ei tahtnud rohkem jämedaid kruusateri silma saada, jooksin poodi varjule. Ukse juurest filmisin tormi mobiiliga. Inimesed seisid imestades ja üks ütles, et ta ei julge kojugi minna. Korraga meenus mulle, et mu rõduuks jäi lahti. Orkaanist – nimetagem seda tormi nii -hoolimata jooksin koju. Ratta jätsin poe ette lukku, sest sõita olnuks võimatu. Kodus õnneks ei olnud midagi hullu juhtunud. Vaid palm oli rõdul uppi kukkunud ning aknalaudadelt olid asjad maha pühitud. Hakkas metsik padukas. Olin nõutu: kuidas ma ratta poe eest kätte saan? Kuna I.P poole minna erilist lootust enam ei olnud, helistasin talle ja küsisin, kas tal ka orkaan on. Ta elab teises linnaosas, kus ei pruukinud midagi toimuda. „Tead, sa oled tõeline saatuslik naine: niipea, kui lubasid siia tulla, hakkas kohutav orkaan! Ma mõtlesin, et tuul puhub kuuril katuse minema!“.

 

Hakkasin analüüsima, et sel suvel on mitmeid märgilise tähendusega sündmusi toimunud. Suvi on olnud pikk ning näiliselt nagu ei olegi midagi juhtunud. Samas: põhja keeratud värvid ja kontrastsus kella 5 ajal hommikul juunikuises Tartus. Noored kajakad ja varesed Annelinnas tuulega võidu vingumas ja ulgumas. Jaaniõhtul inimhäälega kukkuv kägu, Kusturica sõnadega öeldes „This is a beginning of a beautiful friendship“ ning seejärel tühjus, ei mingit sõprust, ainult ulguv tuul, mis on nii maa all kui maa peal ja väikesed tigedad kadakad. Paastumine, trenn, ilukultus. Igivana küsimus, kuidas eluga edasi minna. Küllap peegeldan midagi endast välja, sest küsimused, miks mul lapsi pole, on sagenenud. Samuti uuritakse, millega leiba teenin ja kuidas muidu läheb. Mida rohkem ma sellistele küsimustele vastan, seda hullema luuserina endale tundun. Kerge öelda, et ära pane tähele ja ole see, kes oled. Aga kes ma olen?

Rubriigid: Tervis ja heaolu | 1 kommentaar

Rattamatk mööda Eesti läänerannikut – 11 päeva jooksul 618 km


Tegin rattamatkade auks täiesti uue blogi koos videote, fotode ja muu kasulikuga. Palun vaata siia!
Rubriigid: Matkamine | Lisa kommentaar

Rattamatkale!


Homme suundun oma filmist "Mehe tee"kuulsate näitlejatega juba kolmandale suvisele rattamatkale, mis seekord viib meid läänemaale. Külastame ka Osmussaart ja Vormsit. Matk kestab umbes kaks nädalat. Tänu heale sõbrale Ü-le, on mul nüüd rattapüksid ja roosade kaantega kaheosaline Sagani raamat "Kurbus, kummaline tunne" ja "Kas te armastate Brahmsi…", mis käesoleva suve emotsioonideskaalat arvestades mulle igati sobib. Esimese loo juba lugesin läbi –  sobiski. Teise loen matkal.
Rubriigid: Matkamine | Lisa kommentaar

Maasikaid korjamas


Täna kõnelen maasikate korjamisest. Enne aga teen tõe
huvides paar täpsustust seoses eelmises postituses mainitud P.P tööga. Ta ei
ärka enamasti enne koitu. Sööta ka ei tee. Ta tõuseb kl 7 või kl 7.30, esmalt söödab
lüpsikarja, siis lüpsab ning paneb turvast loomadele alla. Ikkagi päris muljetavaldav!

Kolmapäeval laenasin Aivarilt auto ning sõitsin Valgemetsa
metsmaasikaid korjama. Siin on nimekiri asjadest, mis koju unustasin:

1. Päevituskreem

2. Rohkem ei mäleta, mis ma unustasin. 

Kuigi maikuus käisin seal autoga, olin vahepeal unustanud,
milliselt kruusateelt tuleb pöörata järgmisele kitsukesele rajale. Mulle meeldib
seigelda mööda kõrvalisi teid. Sageli võib aga nõnda lootusetult ära eksida.
Teeviitasid ju ei ole. 

Valgemetsa lähedal asub sellise nimega küla nagu Kosovo.
Seal lähedal unustasin vasakule pöörata ja põrutasin umbes 10 min vales suunas,
kust tagasi tulin (mõnda aega tagurpidi).

See tee, mis viib Valgemetsa külla, jäi mul kolmel korral
täppi panemata. Iga kord lõppes mu rännak erineva talu õues. Kujutasin ette,
kuidas taluinimesed üksteisele helistavad, et mingi hull sõidab kõigile õue!
Neljandal korral sain õigele teele. 

Maasikaid oli päris palju. Korjasin üle kolme tunni päikese
käes, mille tulemuseks loomulikult sain päikesepõletuse ja samuti tekkis
veepuudus. Mul oli seljas ristis traksidega top ja õhtuks ilutses mu nahal suur
valge X-täht. 

Raiesmikult tagasi tulles olin päikesest ja veepuudusest natuke
minestuse äärel. Kõmpisin suvila poole ning korrektselt ajastatuna ilmus
kaubarong, kui olin raudtee ülesõidukohani jõudmas. Nii ootasin veel selle
möödumist, endal silme eest kirju. 

Sven oli palunud muru kasta. Nõnda siis avasin roostes
tabalukuga kuuri ja haarasin kastekannu. Kastekannus oli juba vesi – ülla ülla!
Mul jalad märjad. Kuuriust lukustasin umbes 5 minutit, sest see kuramuse
tabalukk võis olla vähemalt 40 aastat vana ning logises mis hirmus. Käed olid
pärast ilusasti roostes ja küüned katki. 

Autos valitses kohutav kuumus. Pakkisin asjad, panin need
istmetele, lukustasin suvila ning istusin juhi kohale. Kui käivitada tahtsin,
selgus, et süütevõtit ei ole. Otsisin kõik oma püksi- ja kotitaskud läbi – ei
midagi! Paanika, et ei saa koju. Tagasi tuppa võtit otsima. Ei leia. Siis näen
eemalt juba, et võti ripub auto kõrvalistuja ukse ees. Kojusõit möödus
õnnetusjuhtumiteta, mis on eriti huvitav, kuna mul oli pea päikesest soe. 

Tartus parkisin auto oma maja ette ning läksin korterisse.
Kui Aivar autole järgi tuli, mainis ta, et näe, uks on lahti ja keegi polegi
ära tahtnud sõita. Selgus, et olin autoukse lahti jätnud, kui tuppa läksin. Tund
aega umbes oli masin kõigile avatud. Aivar ei pahandanudki vaid oli vana rahu
ise nagu tavaliselt. Auto juures rääkis Aivar, et läheb varsti oma 20.
aastasele keskkooli vilistlaste kokkutulekule. Hakkasime arvutama, kui vana
Aivar õieti on. Kahtlustasime, et 38. Siis tahtis Aivar oma vanust auto
tehniliselt passilt kontrollida, kuid ülla-ülla, tehnilise passi olin unustanud
tuppa. Saime kolmandale korrusele ronida. 

Enne käisin poes, sest selg tulitas, aga päikesejärgse
vahendi unustasin ostmata. Selle asemel ostsin piima ja jäätist. 

Eile tegime kodus sauna ning Aivar küsis saunalaval: kas sa
ei märganud, kui Valgemetsas käisid et autol oli jahutussüsteem tuksis? Ülekuumenenud
mootor oleks võinud üles sulada. Jahutusvoolik oli katki.

Rubriigid: Matkamine | Lisa kommentaar

Jaanipäev


Paastuhuvilistele infoks, et vahepeal jätkas mu kehakaal kõigest hoolimata langust, jõudes 18. juunil miinimumini 42,7. Tundus nagu oleks magu kokku kuivanud ning ma ei tahtnud nii palju süüa kui tavaliselt. Hetkel söön mingil määral rohkem ja kaalun üle 43 kg.

 

Jaanipäeva veetsin seekord ema juures maal. Ilm oli üle ootuste soodne. Kohtusin esmakordselt oma kauaaegse soome eestlasest kirjasõbra P.P-ga, kes meie jaaniõhtuga ühines ja palju tööd aitas teha. Soomes teenib P.P elatist taluinimeste puhkuseandjana ning hoolitseb hobi korras hulkuvate kasside eest. Sageli tõuseb ta enne kukke ja koitu, söödab hobused, lüpsab lehmad, teeb heina, sõidab traktoriga ning õhtul ootab teda kodus varieeruv arv erinevas kodustatuse astmes kassi.

 

Tõesti tore, et olen pigem pessimist. Nimelt on elul pessimistidele alati rõõmsaid üllatusi pakkuda. P.P osutus palju lahedamaks kui oleksin osanud oodata. Meil oli koos superlõbus. Kõvasti sai tööd murtud. Mina niitsin vikatiga nagu oleks mul sada kuradit kannul ning Pirn ja P.P lammutasid vana kuuri. Jaanilõkke ääres istusime hommikuni ja tuli põles veel järgmisel õhtulgi.

 

Imelikke asju sündis jaanilaupäeval ja –ööl. Esiteks oli saun oli lausa uskumatult kuum. Ah õige, ma ise kütsin. Teiseks kukkus kägu inimese häälega ja kolmandaks pani majavaim koera järelt uksed kinni. Kuulsin veidrat kägu juba päeval, kui käisin kaasikus saunavihtade jaoks oksi toomas. Arvasin, et äkki oskab P.P käo häält teha või on mõni naaber käoks kehastunud. Samas vibreeris see hääl nagu kusagil inimese ja linnu vahepeal. Inimene muudaks oma häält rohkem, see aga mõjus lausa masinlikult. Tuli idee, et äkki tehakse läheduses helikunsti, kus käo kukkumist arvutis töödeldakse. Tegelikult ei ole mul siiamaani aimu, mis toimus. Kui talle vastasin, jäi ta vait ja mõne aja pärast kostis kukkumine kaugemalt. Küllap oli käol hääl lihtsalt ära või oli ta ullike. Kui inimeste seas erivajadustega isikuid leidub, miks neid kägude hulgas olla ei või?

 

Koera juhtum oli märkimisväärne. Nimelt muutus Pipi umbes kl 02-ajal öösel uniseks. Ema ja Pirn viisid ta tuppa magama ja sulgesid uksed. Lukku ei pannud, lihtsalt kinni. Koer aga muutus murelikuks, et äkki meiega juhtub midagi, hüppas ukselinkidele, avas uksed ja jooksis meie juurde. Ma siirdusin umbes 10 min pärast maja juurde uksi sulgema, sest koer uksi kinni panna ei oska. Pipi tuli jälle kaasa. Enne tegin aasal veel täiskuust pilte. Maja ees nägin, et kõik uksed, isegi töötoa oma on korralikult kinni. Kes need sulges? Huvitaval kombel unustasin ma alguses sellest teistele rääkida ja käisin hoopis tükk aega statiivi ja fotokaga mööda heinamaid, pika säritusega ööpilte tehes. Kui viimaks lõkke äärde jõudsin ja Pipit nägin, meenus mulle, et teised ei aimagi, kes kodus võib toimetada. Ärevil seltskond transportis koera uuesti koju, et katsetada, kas keegi jälle uksed looma järel kinni paneb, kui viimane peaks meie manu naasma. Ei pannud. Ma ju rääkisin, et ei tasu optimist olla.

 

Tänavuse suve puhul tuleb sääskedest kõnelda. Neid oli maal palju. Ema ja õde sääski ei tapa. Nad ei tapa kedagi ja liha ka ei söö. Leian, et enesekaitseks on tapmine lubatud. Kõik maal veedetud päevad liikusin ringi, sääsetõrjevahend taskus ning kahe akna juurde paigutasin sääsesuitsuspiraalid. Ema arvates tegevat suits fassaadil lilledele liiga ning tagatoa aknal peletavat see sealtkaudu liikuvat kassi. „Kusagil on piir!“ hüüdis Pirn vihaselt, kui hommikusöögilauas sääse tapsin ning selle laip ta tomatileivale kukkus. Nii me siis kaklesime, kuni mul tuli aeg linna minna. Nüüd võivad ema ja õde rahus end sääskedel pureda lasta. Ema oli igatahes silmnähtavalt õnnelik, nähes, et sääsesuitsud otsa on saanud. Õnneks on inimesele nii vähe vaja!

Rubriigid: Kodu | Lisa kommentaar

Minu Meeste Tantsupeo teemaline artikkel


Kirjutasin Delfisse arvamusloo Rakveres toimunud Meeste Tantsupeo ja sugudevahelise vägivalla kohta: http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/fideelia-signe-roots-meeste-tantsupeolised-mangisid-alistumismange.d?id=31756391

P.S. Söön normaalselt, teen trenni, aga kaal on nüüd vaid 1-päevase paastumise-eelselt 44,4 kg-lt langenud 42,7-le. Müstika! Tunnen end hästi ja ennetavalt mainin, et mu pikkus on vaid 159 cm, nii et muretsemiseks veel põhjust ei ole.
Rubriigid: Uudised ja poliitika | Lisa kommentaar

Töö või paast?


12. juuni kaal 43, 8 kg. Eelmisel päeval hakkasin sööma, aga sõin vähem kui tavaliselt. Kommi ja liha ei söönud, aga õhtul sõin magusat küll: tüki omatehtud Pavlova kooki.

13. juuni kaal 43,4 kg. Kas paastumine annab veel efekti? Vahest on asi hoopis selles, et 12. juunil tegime Sveni ja L-ga Valgemetsas füüsilist tööd ja sõime vähem kui tavaliselt. Tundub, et mitte paast vaid mõõdukas söömine ja füüsiline töö viivad eesmärgini. Vähemalt minu puhul.

Valgemetsas toimus seekord tõsine töö murdmine. Ma niitsin, riisusin, tassisin heinu ja kraapisin sammalt katuselt maha. Sven ja L kaevasid ja Sven istutas muru, tegi süüa ja palju muud kasulikku. Ilm oli hommikul pilves, kuid päeva peale muutus päris selgeks. Õhtul Tartu jõudes olid taeva vallutanud tumedad kuid läbipaistvad pilved, mille vahelt tungis läbi ümbrust prožektorina sihtiv päike.

Rubriigid: Tervis ja heaolu | Lisa kommentaar

Minu paast


Ma pole kunagi paastunud ehk ilma tahke söögita elanud. Olen küll korduvalt umbes nädala kaupa äärmuslikult väikese sööma peal viibinud, kas siis olude sunnil või lihtsalt niisama, aga see pole veel paastumine. Saanud innustust ühe EKA magistrandi paastumise teemalisest tööst ja veel mõnest artiklist, otsustasin selle enda peal ära proovida. Eesmärk oli puhastada organism jääkainetest. Alguses otsustasin teha 7-päevase paastu, aga siis meenus mulle, et nädala pärast pean Pärnus pulmi filmima ja see oleks just paastust väljununa täiesti mõeldamatu. OK, teen siis kolme päevase paastu, panin plaani paika. Nüüd kirjeldan oma kogemust.

Enne paastumist

 

5.- 6. juuni

 

Kaalusin end igal hommikul. Et kummutada arvamus nagu oleksin anorektik või alakaaluline, teatan, et olen 159 cm pikk ja tunnen end oma praeguses kaalus hästi.

Kehakaal oli 43,7 kg, kuna olin just veetnud nädal aega Tallinnas, kus ma söön vähem, kui Tartus.

 

7.- 9. juuni

 

Pärast rattamatkapäeva ja jõusaalipäeva kodus istudes hakkas kaal kasvama. Üheks põhjuseks olid suuremad toidukogused ja teiseks, et „päevad“ algasid.

 

9. juuni

 

Ettevalmistus paastuks


Süüa tuleb vähem kui tavaliselt, soovitavalt ainult juur- ja puuvilju ja müslit ning juua palju vedelikku.

Kaal 44,4 kg. Tuju normaalne ja enesetunne OK.

 

Menüü

 

Hommik: saiake, veerand tükki võileiba juustu ja vorstiga, roheline tee.

Lõuna: ca 100 g müslit piimaga, naturaalne apelsinimahl, arbuus.

Pärastlõuna: 100 g köögiviljapuljongit.

Õhtu: banaan, paastutee, 1 värske kurk, 1 lõik arbuusi.

Puljongisse panin: punapeeti, porgandit, tomatit, rohelist sibulat ja ühe kurgi. Panin rohkem punaseid vilju. Maitse tuli nii hea magus, et imestasin, kuidas suhkruta leem saab selline olla. Värvus oli intensiivselt punane.

 

10. juuni

 

Paast

 

Nüüd ei tohi tahket toitu süüa. Juua võib vett, teed ning naturaalselt puhast mahla ja maitseaineteta puljongit.

Kaal 44 kg

Öösel hakkas pea valutama. Ärkasin kella 4-ajal sääse pirina peale, aga õnneks sain sääse kätte ning uinusin taas. Ometi oli uni juba katkestatud ja polnud seega kuigi kosutav. Hommikul tabas mind üllatus: Looduskalendri kaamerakaku poeg oli viimaks oma pesast välja lennanud. Neljast kakupojast jäi sel aastal karmide tingimuste tõttu ellu vaid üks ja ma ei tea, kuidas ta suures maailmas hakkama saab. Oli väga emotsionaalne hommik. Pea valutas ka.

 

Menüü

 

Hommik: roheline tee ja puhas vesi koos ca 8 grammi Glaubrisoolaga, mis puhastab sooled ära.

Lõuna: paastutee.

Kella kahe ajal hakkas energiat tulema, ilmselt tee joomise tõttu. Koristasin, pesin nõusid ja pesu. Pea siiski vahepeal valutas ja olin ikka veel küllalt uimane. Õnneks tuli päike välja, mis andis ka energiat. Keetsin puljongit.

Pärastlõuna: puljong.

Tegin seekord rohelistest viljadest puljongit: kurk, sibul, kapsas ning värvi lisamiseks üks tomat. Puljong sai hapukas ja värvuselt oranž. Arvan, et tomatit poleks pidanud panema. See muutiski leeme veidi hapuks. Muidu aga päris maitsev.

Puljongi tegemiseks kulub üllatavalt palju kraami. Tervest potitäiest juurikatest tuleb vaid tassitäis puljongit.

Õhtu: apelsinimahl

Hiljem samal õhtul: paastutee ja veel üks mahl.

Terve päeva jooksul elasin justkui hämaras, sest aeg-ajalt võttis silme eest mustaks. Pea valutas. Soolikad tegid hirmsaid hääli. Päev otsa oli nõrkus. Lugesin ja surfasin netis, põhiliselt Looduskalendris, kus kodukakufännid üksteist kakupoja maailma mineku puhul õnnitlesid ja kaamera stillkaadreid saatsid. Kella 14-15 vahel olin energilisem. Kahjuks pärast seda enam mitte.

Kella 21.30 paiku tekkis äkiline energiasööst. Peavalu siiski ei lakanud. See võttis minust viimase ning ei lasknud energiast kasu lõigata.

Mida hilisemaks õhtu, seda hullemini pea lõhkus. Valuvaigistid ei aidanud. Magama läksin keskööl. Olin metsiku peavalu tõttu sunnitud võtma unerohtu ja magama pooleldi istudes. Mul pole elus kunagi pea nii hirmsasti valutanud. Ma tean, et paastu alguses hakkab keha jääkaineid väljutama, aga et see minu puhul pea kaudu toimub, tuli üllatusena. Hoiatatakse tõesti ka migreenihoogude eest, aga ma pole kindel, et mul migreen oli, sest mul ei esinenud migreenisümptomeid vaid pidev peavalu, mis ööseks lihtsalt tugevnes.

 

11. juuni

 

Kaal 43,7 kg, sama tase nagu Tallinnast tulles.

Hommikul valutas pea kuklaosa. Olin uimane ja tuju polnud kiita, kuigi tänu unerohule sain öö otsa sügavalt magada. Kuna ma ei suutnud peavalu tõttu midagi teha, otsustasingi esimese paastukatse lõpetada ja 3- päevasest paastust sai 36- tunnine paast. Hommikul sõin pool apelsini, pool banaani ja jõin paastuteed. Kõhtu tekkis kohe raske tunne.

Tegin abikaasale ettepaneku Tartu kunstimuuseumeid mööda kolama minna. Enne, kui ma aga üldse jõudsin riietumisele mõelda, tabas mind uus peavalulaine, mis sundis mind plaanist loobuma.

Lõuna paiku muutus peavalu väljakannatamatuks. Kuulasin 20 minutit tervendavaid ajulaineid. Kuulamise ajal valu kadus, kuid kui tõusin, tekkis uuesti ja hakkas lainetena käima. Võtsin kuuma vanni raviva vannivahuga. Sõin veel banaani. Alles pärast seda, kui olin nahka pannud ca 100 g müslit piimaga, hakkas valu järgi andma.

Kella kuue ajal on valu peaaegu kadunud, hooti tekib peas surumistunne.

 

Minu esimene paast on sellega lõppenud. Kui rohkem vaba aega tuleb, proovin 7-päevast paastu. Tahan teada, kas minu puhul piirdubki paast vaid kannatustega või saan alates 3.-5. päevast paljukiidetud õnnetunnet nautida. Kui ei proovi, ei saa kunagi teada. 

Paastust veel: Paastublogi

Rubriigid: Tervis ja heaolu | Lisa kommentaar

Seiklused


Möödunud on seiklusrikas nädal. Esmaspäevast reedeni viibisin Tallinnas, laupäevast taas Tartus. Nädala märksõnad on järgmised:

  1. EKA vabade kunstide magistrantide kaitsmised ja näitus TASE2010
  2. Teised näitused erinevates kohtades
  3. Fotosessioonid punase nahkmantli ja kollase makk-kotiga
  4. Filmid „Paksud“ ning „Nukitsamees“ kinos Artis
  5. Ülo Vooglaid Telliskivi Loomelinnakus
  6. Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskuse õpilaste lõpuaktus
  7. Selle suve esimene pikk rattaretk, mille tegi kaasa 52-a. külalisprofessor Saksamaalt 

Paastumise mõju kunsti tegemisele, humoorikas elulooraamat ja lesbiline pilk on vaid mõned huvitavad magistritööteemad, mis seekord kaitsmisele pääsesid. Oli veel paar tööd, mis loomingulise osa vajakajäämiste tõttu kaitsmisele ei saanud ja üks neist lahkas suhtlemisprobleeme. Mulle tundus, et selle aasta tööd keskendusid rohkem inimese sisemaailmale kui varem. Näitus TASE2010 toimus seekord Telliskivi Loomelinnakus. Ühes ja samas galeriis olid nagu messiboksides koos kõigi erialade lõpetajate tööd. Tarbekunst oli koos vabade kunstidega. See ajas segadusse ja ruumi oli ka napilt. Mulle on tasemenäitustest siiamaani kõige rohkem meeldinud TASE07, mis toimus esimest korda KUMU-s ja kus ma ise osalesin. Seal oli õhku, valgust, soojust ja ruumi. 

Ühel päeval käisin vaatamas oma lapsepõlve lemmikfilmi „Nukitsamees“ taastatud kujul kinos Artis. Nimelt ei võtnud vanem õde mind lapsena kinno kaasa, pärast aga rääkis, kui sügavat muljet talle oli avaldanud suure kuu ülikiire tõus metsa tagant ja kui hirmsad olid nõiad. Lapsena nägin seda filmi must-valgest telekast, kust ei saanud loomulikult sama efekti nagu kinost. Nüüd olen suur ja teen, mis tahan. Kahjurõõmust pakatades ja kõik meeled pinevil istusin kinosaalis koos mõne ema ja vanaemaga, kes koos lastega kvaliteetaega olid veetmas. Lõpuks ometi näen ma Nukitsameest kinos ja veel taastatud kujul, he-he-hee! Kuid võta näpust- heli oli maha keeratud! Pilt nägi tõesti kena välja, aga jah… vahepeal üks laps küsis emalt, mida onu räägib, sest me lihtsalt ei kuulnud. Ema vastas, et ta ei tea, sest heli on ära võetud. Pärast küsisin piletimüüjalt, miks heli polnud. Ta vastas, et kuna lapsed võivad karta, ongi heli vaiksemaks keeratud ja et ma oleksin võinud ütlema tulla, et kõvemaks panna, samas nagu kamoon, millal enne on publik keset filmi pidanud edasi-tagasi voorima, et kinotöötajatele tehnilisi oskusi õpetada. Ma ei usu, et mõni tänapäeva i-Podide maailma laps valjemat heli kardab kui selle seansi ajal oli. See oli turn-off igatahes. Aga turn on oli alles soolas. 

Nimelt läksin kohe peale Nukitsameest EKKM-i Marco Laimre näitusele „Sedasi! Kütkestuse kultuur“. Laimre tegi õues küttepuid. Ronisin ülakorrusele, kust kostis muusikat. Leidsin end ruumist, kus laest rippus palju käsi, mis seintele varje heitsid. Ruum oli valguse vilkumist ja muusikat pilgeni täis ning avaldas palju sügavamat muljet kui ebaõnnestunud Nukitsamees. Tuju paranes. Järgmises ruumis oli diskopall, mis ühelt poolt näitas haakristi ja teiselt poolt Eesti vabaduse risti. Hiljem tahtis Laimre näha, kas mu kott päriselt ka muusikat mängib ning ma panin maki tööle. Turn on! Nukitsmees ei ruulinud enam. 

Muide, teine film, „Paksud“ oli päris groteskne ja naljakas, samas ei osanud ma oodata, et nii palju paksude seksi näha saab. Ma pole päris kindel, et ma sellepärast kinno läksin. Tegelikult lootsin leida võtit küsimusele, miks mul eluaeg paksude inimestega varem või hiljem probleeme tekib. Ma ei söanda viimasel ajal enam ülekaalulistega eriti suhelda, kuna ma ei taha jamasid. Nagu probleeme küllalt poleks, hakka veel paksudega rinda pistma. Ei tasu arvata nagu ainus jama, mis mul paksudega ette tuleb, on kaaluga seotud. Tüliõunaks on osutunud kõikvõimalikud teemad. Ma ei tea, miks, aga paks lihtsalt varem või hiljem näitab end ootamatult halvast küljest, ükskõik, kui lahke ja rõõmsameelne ta enne on olnud. „Ära usu paksu, näed, jälle tõstab maksu!“ – olid vahepeal Tallinnas sellised plakatid. Minu meelest on see väide psühholoogiliselt hästi sihitud. Ma ei usalda ülekaalulisi, sorry. Täpsustan, et jutt käib ikka tõsiselt ja haiglaselt ülekaalulistest, et nüüd keegi, kes on natuke ümaram, end solvatuna ei tunneks. Õnneks on Eestis vaatamisväärsusele lähenevaid pakse vähe. 

Sellest nädalast meenub tegelikult veel üks oluline juhtum. Pärast kaitsmist istusime värskete magistritega söögikohas ning üks cum laude lõpetanutest rääkis, kuidas tal tööl oli piinlik öelda, et ta lõpetas magistrantuuri cum laude, sest end palgatööga arust ära rabanud kolleegid ei jagaks matsu ja peaksid teda mõttetuks tühikargajaks. Kapitalism on nii haige ühiskonnakorraldus, et isegi cum laude’t tuleb siin häbeneda. Peaasi on teenida sandikopikaid ja tähelepanu, naised kindlasti peavad sünnitama vähemalt kaks last! 

Esmakordselt sain oma Londonist ostetud punase nahkmantli selga alles juunis. Londonis kannatas sellega juba veebruaris liikuda. Ka samast poest saadud makk-kott tundus alles soojema ilmaga kohane. Kott mängib päriselt muusikat. Indrekuga sai mere ääres naljakaid pilte tehtud. Ronisin kõrgete kontsadega puu otsas ja kividel. Autod signaalitasid, kui mantel seljas linnas kõndisin. 

Astangu kogemus oli kohe täitsa…. seal lõpetas kooli üks mu rate-sõber ja ma läksin teda õnnitlema. Selgus, et kõik, kes rate fotodel näevad välja nagu kummitused, on tegelikus elus palju ilusamad. Õpetajad laulsid „Koolikella“ ja päike paistis. Kooli piirab kõrge traataed ning värava küljes on nupp, kuhu tuleb vajutada, et sisse saada. Kui oled sees, paistab päike kogu aeg ja kõik on lahked. Täpselt nagu vanglas. 

Hüpates paarist sündmusest üle, jõuan laupäevani, mil ma juba Tartus olin ning sai teoks selle suve esimene pikem rattasõit. Sakslane, keda kohtasin Tallinnas naistepeol tuli kaasa. Ta juba teadis Aivarit, Sveni ja Peepu filmist „Mehe tee“. 

Alguses plaanitud 50 km pikenes 76 km-ks. Läksime Peedu suunas ning tegime ringi ümber Pangodi järve. Sõime Pangodi Kalaresoranis. Tuul oli meie õrritamiseks eriliselt tugev, kuid taevas jäi selgeks. Aivar sõitis solidaarsusest koos kõige aeglasema ratturiga. Vanasti olin selleks mina, nüüd aga sakslane, kes oma 52-eluaasta ja odava sõiduriistaga meile konkurentsi ei pakkunud. Aivar lükkas teda vahepeal tagant, siis jälle tuli minu juurde, lükkas mind ning käskis mul samal ajal sakslast tõugata. Olin kimbatuses, sest sakslase istmik oli nii suur, et sadulast lükata ei saanud ning pakiraam oli vales kohas ja tagumikust kinni võtta ma ka ei tahtnud, kuna lesbist sakslane oleks võinud selle tagajärjel jumal teab, mida fantaseerima hakata ning auto alla jääda. Ühesõnaga ei tulnud kolmekesi sõitmisest midagi välja. 

Koju saabusime kella 20-ajal ning tunni aja pärast oli saun kuum. Saksa tädi tuli hoolimata väsimusest sauna. Vihtlemise ajaks oli ta siiski juba tuppa pikutama läinud. Pärast, kui Aivari ja Peebuga feminismi ja Buffy teemal vaidlesin, ütles sakslane, et ta tahaks mu argumente toetada küll, aga kardab kurnatuse tõttu toolilt maha kukkuda ja seepärast hoiab energiat kokku. Magama saime kella ühe ajal. Täna käisin jõusaalis, mis oli minu rõõmuks üpris inimtühi. Uus mees oli ka: pilusilm.

Rubriigid: kunst | 2 kommentaari